Du er her:

Minneside Thor Volden

Thor Volden (1926 – 2021) sovnet stille inn den 12. juli etter 95 begivenhetsrike år. Thor satte tydelige spor etter seg i Bækkelagets Sportsklub.

Han var formann i klubben fra 1975 til 1979. I hans år som formann ble det satt fart i klubbens to store ønskedrømmer på den tiden, nemlig både å få et   skianlegg i Brannfjell-/Ekeberg-området og en egen innendørshall sentralt på Bekkelagshøgda.

God planlegging fra våren 1977 la grunnlaget for en strålende åpning av lysløype og hoppbakke i januar 1979. Beslutningen om at Bekkelagsbakkene i Lambertseteråsen måtte rives til fordel for ny Europaveg ble endelig tatt i 1974. Klubben ble tilgodesett med en økonomisk erstatning som gav klubben det nødvendige grunnlaget for å investere i skianleggene i Brannfjell-/Ekeberg-området.

Parallelt med utviklingen av skianleggene gikk også utvikling av Bekkelagshallen ved Holtet Videregående skole. Det arbeidet fortsatte etter at Thor gikk av som klubbens leder, men med ham som leder av byggekomiteen. Det var med stolthet han i sin rolle som byggekomite-leder kunne overrekke klubben egen innendørshall den 19. februar 1981.

Thor bidro også til en gulltid i klubbens orienteringshistorie. Hans datter Brit fikk sin første o-lærdom i BSK, og det var som medlem av BSK hun hadde sin store o-karriere. Hennes største bragder var en sølvmedalje i verdensmesterskapet i 1981 og som vinner av kvinneklassen i orienteringsidrettens første World Cup i 1983.

Thors egen idrettskarriere kunne ikke måle seg med datterens, men siden han vokste opp i nærheten av Bekkelagsbakkene ble han tidlig en ivrig skihopper. På bilder fra Thors yngre dager ser man tydelig at Thor hadde tilegnet seg «kongsberg-knekken» som brødrene Ruud fra Kongsberg hadde gjort verdenskjent gjennom sine store hopp-karrierer.

Vi lyser fred over Thor Voldens minne.