Historien til klubben

Bekkelaget Sportsklub er grunnlagt i 1909

24. oktober 1909 skulle vise seg å bli en merkedag i vårt distrikt. 5 gutter i 15-16-årsalderen hadde hatt en gutteklubb en tid, nå ble de enige om å starte en sportsklubb. Stiftelsesdagen samlet guttene seg på verandaen i Solveien 3, hos Albert Christiansen. Han ble da også valgt til den første formann og regnes som klubbens stifter.

Med seg hadde han Olaf Christiansen, Lito, Kristian Håraldsen og Leif Hurup i det første styret. Hertil må nevnes Guttorm Sandsøe og Peder Danielsen som aktive.

Nå var stiftelsen et faktum. Lover, regler og paragrafer ble skrevet og guttene tok av sine lommepenger og lagde basis for klubbkassen.

Guttene ble menn og jobbet godt. Det var greit med bandysporten, til denne benyttet man isen på Bunnefjorden! Ikke noe diskusjon den gang om å islegge en gressbane eller ikke, sprøyting av kommunen osv.

Når det gjaldt fotballen startet man på åpne løkker rundt om. Men allerede i 1915 begynte jobbing med å få en idrettsbane, og åpningen av «Sporten» foregikk i 1921. Ikke nok med at stifterne klarte å sikre seg Jomfrubråtveien 43, de fikk også tinglyst at naboeiendommen skulle tillegges anlegget når de en gang i fremtiden ble ledig.

Dette er grunnen til at vi i dag kan glede oss over utvidelsen på «Sporten».

I 1965 ble så Bekkelagshuset reist på tomten foran selve idrettsbanen. Bekkelagshuset er riktignok et andelslag hvor BSK har de fleste andelene.